Of wil je graag zelf een woning kopen? Dan kan het een drukke en spannende tijd zijn maar dan moet je ook veel regelen. Je moet er onder andere rekening mee houden dat je zorgt voor een goed taxatierapport. Je gaat een woning kopen en dan moet je een hypotheek afsluiten. De bank wil dan weten wat het onderpand waard is. Maar wil je je huidige woning verkopen, dan moet je weten wat je daarvoor kunt vragen en is het verstandig een actueel taxatierapport hebben. Als je op zoek bent naar iemand die de taxatie in Tricht kan regelen dan hebben we goed nieuws want dat kunnen wij allemaal voor je regelen.
Wat moet ik me voorstellen bij een taxatie in Tricht?
De keuze is gemaakt, er moet een taxatie worden gedaan en dan heb je daarvoor een taxateur in Tricht nodig die bij je langskomt. Eerst wordt de taxatie in Tricht gedaan en dan kan het taxatierapport op worden gesteld. Deze rapportage wordt altijd opgesteld aan de hand van een aantal factoren, maar het wordt ook vergeleken met het aanbod in je eigen regio. De factoren die meespelen bij het vaststellen van de juiste waarde vind je hieronder.
Taxatie Tricht
Is het tijd om je woning te verkopen?
Taxatie Tricht: dit is wat je moet weten!
- De huidige situatie op de woningmarkt
- Welk type huis het is
- De energiezuinigheid van de woning
- De indeling van de woning
- Het bestemmingsplan
- De omgeving en de ligging van de woning
- Overpad en erfpacht
- De kwaliteit van de constructie en de gebruikte materialen
- De isolatie
- De staat van onderhoud
Een taxateur heeft met bovenstaande factoren al veel informatie verzameld maar er is toch nog meer informatie nodig voor het taxatierapport. Denk aan het eigendomsbewijs, de bouwtekeningen en de kadastrale gegevens van de betreffende woning. Is de hele woning volledig getaxeerd? Dan kan het opstellen van het taxatierapport beginnen en dan kun jij deze gebruiken bij de verkoop van je woning of bij het regelen van je hypotheekaanvraag.
Wat kun je allemaal vinden in het taxatierapport?
Er wordt door iedere taxateur in Tricht altijd een opname van de woning gemaakt. Aan de hand van deze opname kan een taxatierapport worden gemaakt. Je kunt daarin de onderstaande onderdelen altijd terug vinden:
- De onderhoudstoestand van de woning wordt besproken in het rapport
- Het waardeoordeel wordt onderbouwd
- De verontreiniging wordt besproken
- In het rapport vind je een omschrijving van het huis en de omgeving
- De privaatrechtelijke- en publiekrechtelijke aspecten worden besproken
Welke verschillende taxaties zijn er?
De gevalideerde taxatie is eigenlijk wel de meest populaire en meest voorkomende taxatie. De meeste mensen kennen deze taxatie dan ook alleen maar. Het gaat over de taxatie die je nodig hebt als je een huis wil kopen en ook als je je huis wil verkopen. Maar er bestaat ook nog een andere soort en dat is de ongevalideerde taxatie. Bijvoorbeeld wanneer je je bezwaar wil maken tegen de opgestelde WOZ-waarde van je huis kun je de ongevalideerde taxatie gebruiken.
Wanneer is een taxatierapport nodig?
Er kunnen zich diverse situaties voordoen wanneer dat je een taxatierapport nodig kunt hebben. Je hebt een rapport nodig bij de volgende situaties:
- Bij het kopen of verkopen van een woning
- Wanneer je de hypotheek wilt verhogen, voor een verbouwing
- Bij een scheiding, wanneer de bezittingen verdeeld moeten worden
- Als je wilt weten wat de waarde is van je bezittingen, voor bijvoorbeeld de belastingaangifte
- Als je een bezwaar in wilt dienen tegen de WOZ-waarde van je woning
Wat zijn de kosten van een taxatie?
Er is geen vast antwoord op deze vraag, het is namelijk zo dat de taxatiekosten in Tricht kunnen verschillen. Je kunt er daarbij wel van uitgaan dat het bedrag voor een rapport is opgedeeld in een aantal standaard punten. Je moet dan rekening houden met de kosten van het Kadaster en de kosten van de taxateur. Dan zijn er nog de standaard verplichte administratiekosten, de leges van de gemeente en de opslag voor de taxateur en de validatie. Er komt dan nog wel 21% BTW bij op het totaalbedrag (wel iets om even rekening mee te houden).
Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde
De gemeente bepaalt de WOZ-waarde van de woning omdat zij een taxatie uitvoeren op je woning. Er wordt dan uitgegaan van een bedrag wat de woning op 1 januari (een jaar terug) op had moeten brengen. Er wordt hierbij door de taxateur van de gemeente gekeken naar diverse data van je woning. Maar het wordt ook weer vergeleken met vergelijkbare panden uit je regio. Onthoud wel dat er bij de taxatie geen rekening wordt gehouden met erfpacht of met de hypotheek. Als je het niet eens zou zijn met de WOZ-waarde van je woning dan kun jij bezwaar maken.
Als je dat gaat doen dan moet je wel duidelijk verwoorden waarom dat jij het niet eens bent met de waarde die is vastgesteld. Als toegevoegde waarde voor je uitleg kun je dan bij de gemeente een taxatieverslag opvragen en dan zie je daarin ook verkoopcijfers staan van andere huizen die allen vergelijkbaar zijn met jouw woning. Dit kan een goede ondersteuning zijn in jouw verhaal om bezwaar te maken (anders niet toevoegen). Je moet wel altijd binnen zes weken na datum van de WOZ-beschikking bezwaar maken. Als je te laat bent dan staat de waarde vast en kun je er niets meer aan doen.
Als jij je bezwaar in hebt gediend dan is het aan de gemeente om binnen zes weken een beslissing te maken. Het kan zijn dat het verlengd kan worden naar maximaal zes weken. Als je het dan nog niet eens bent met de genomen beslissing, dan kun jij in beroep gaan bij de sector bestuursrecht van de rechtbank. Mocht het dan nog niet naar wens gaan dan kun je in hoger beroep gaan en moet je wel rekening houden met griffierechten.